W dobie stałej rozbudowy i modernizacji sieci dróg krajowych, kurs na walec drogowy zdaje się być rozwiązaniem zapewniającym pewne źródło zarobkowania. Istnieją jednak inne maszyny, które są równie często wykorzystywane w pracach ziemnych, a zarazem charakteryzują się większą uniwersalnością. Poniżej prezentujemy ich specyfikę.
Kurs na walec drogowy, czyli wąska specjalizacja
Walce drogowe są wykorzystywane do zagęszczania gruntów oraz utwardzania asfaltobetonów. Ich sztandarowym przeznaczeniem jest oczywiście udział we wszelakich robotach drogowych wymagających równania warstw nawierzchniowych. Walce pojawiają się także na dużych placach budowy, gdzie mają powstać osiedla mieszkaniowe, biurowce czy inne obiekty o istotnej kubaturze.
Kurs na walec drogowy można ukończyć dla 2 klas maszyn:
- kl. III – walce do 18 ton,
- kl. II – wszystkie typy walców.
Aby móc przystąpić do kursu na operatora walca drogowego kl. II, należy legitymować się przynajmniej rocznym doświadczeniem w obsłudze maszyn kl. III. W przypadku chęci aplikowania na kurs na walec drogowy kl. III wymagania są nieco niższe, gdyż mogą do niego przystąpić wszyscy 18-letni kandydaci na operatorów z podstawowym wykształceniem. Zarobki, na jakie mogą oni obecnie liczyć zamykają się w kwotach ok. 2500 – 3500 zł brutto/m-c.
Kurs operatora spycharki – zwiększone możliwości
Konstrukcja spycharek pozwala na zastosowanie wymiennych modułów roboczych. Zaliczamy do nich m.in. walce, wciągarki, zrywaki i wreszcie lemiesze o najróżniejszej budowie (tu: półwklęsłe, skośne, proste, wielopołożeniowe etc.). Dzięki swojej uniwersalności, maszyny te są wykorzystywane nie tylko do prac ziemnych, ale także rolnych, komunalnych, leśnych a nawet podwodnych. W przeciwieństwie do kursu na walec drogowy, kwalifikacyjny kurs operatora spycharki dzieli się już na 3 klasy:
- kl. III – spycharki o mocy do 110 kW,
- kl. II – spycharki o mocy do 220 kW,
- kl. I – wszystkie rodzaje spycharek.
O uprawnienia kl. II można ubiegać się, dysponując rocznym doświadczeniem w dziedzinie obsługi maszyn kl. III. Z kolei w kursie na spycharkę kl. I mają prawo wziąć udział osoby posiadające 2-letnie doświadczenie w zawiadywaniu spycharkami kl. II. Standardowo przed kandydatami aspirującymi dopiero do miana operatorów nie stawia się kryterium doświadczenia.
Ich wynagrodzenie początkowe będzie się kształtowało na poziomie rzędu 2500 zł brutto/m-c, lecz z czasem może nawet sięgnąć 5000 zł brutto.
Kurs na ładowarkę dla przyszłych budowlańców i nie tylko
Ładowarki są kolejnym przykładem urządzeń z natury uniwersalnych. Doskonale sprawdzają się one w klasycznych pracach gruntowych, transporcie dłużnic, wylewce warstw betonowych, frezowaniu nawierzchni, wyburzaniu pomniejszych obiektów, odśnieżaniu czy wreszcie karczowaniu zalesień.
Kurs na ładowarkę ma zbliżoną strukturę do kursu na spycharkę, tzn.:
- kl. III – pojemność łyżki nieprzekraczająca 2,5 m³,
- kl. II – pojemność łyżki do 5 m³,
- kl. I – brak ograniczeń pojemnościowych.
W tym jednak przypadku do kursu operatora ładowarki kl. II i I można przystąpić, dysponując jedynie rocznym doświadczeniem w operowaniu maszyną klasy niższej. Udział w kursie na ładowarkę kl. III nie wymaga oczywiście udokumentowania wcześniejszej praktyki zawodowej. Średnia wynagrodzeń operatora ładowarki kształtuje się na poziomie 3000 – 3900 zł brutto/m-c – w zależności od doświadczenia oraz miejsca zatrudnienia.
Egzaminy, informacje uzupełniające
Wszystkie w/w kursy kończy egzamin zdawany przed komisją delegowaną przez Dyrektora Centrum Koordynacji Szkolenia Operatorów Maszyn. Jego zaliczenie jest jednoznaczne z uzyskaniem świadectwa oraz książki operatora maszyn roboczych.
W przypadku OSK FILIP egzaminy IMBiGS odbywają się na terenie naszych obiektów. Ze swojej strony służymy ponadto kursem na:
- ładowarkę kl. III, II i I,
- walec drogowy kl. III,
- spycharkę kl. III.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej siedziby. Obszarem naszego zasięgu objęte są miasta takie jak Białystok, Łomża, Ostrów Mazowiecka, Bielsk Podlaski, Grajewo, Brańsk, Sejny, Pisz Wysokie Mazowieckie, Zambrów.
Zachęcamy również do zapoznania się z kolejnym artykułem, w którym przedstawimy pokrótce, jak wyglądają psychotesty dla kierowców.